က်ေနာ္ေလးစား ဆေတာ္ႀကီးမ်ား ၁

က်ေနာ္ငယ္ငယ္တည္း ဘုန္းေတာ္ၾကီးေတြဆရာေတာ္ေတြၾကား ၾကီးလာခဲ့လုိ႕ ရဟန္းေတာ္ သံဃာေတာ္ေတြကုိ အားက်ၾကည္ညိဳမိတယ္။ အသက္ေလးနဲနဲေလး ရျပန္ေတာ့ အရင္ကေလာက္ေတာ့ မဟုတ္ေတာ့ဘူး အခ်ဳိ႕ အခ်ိဳ႕ကုိ ၾကည့္မရ ၾကည္ညိဳလို႕မရျဖစ္ျပန္တယ္။ဒါေပသိ ျမန္မာသာသနာ သမုိင္းတေလွ်ာက္ ထြန္းေျပာင္ခဲ့တဲ့ ပရိယတ္ၾကယ္စင္ေတြ ပဋိပတ္ၾကယ္စင္ေတြဝိမုတိၱၾကယ္စင္ေတြ ကုိ ျပန္ျပန္ ထမ္းထမိတယ္။ မင္းမ်က္ႏွာမေထာက္ ဒကာမ်က္ႏွာမေထာက္ သာသနာ(အဆုံးအမ)မ်က္ႏွာသာေထာက္ျပီး ေလာကတည္ျငိမ္ေရး ျငိမ္းခ်မ္းေရး တရားမွ်တေရး အတြက္ ၾကံေဆာင္ၾကမယ့္ သံဃာ(အသုိင္းဝုိင္း)မ်ားကုိစိတ္ခ်င္ခ်င္းတက္၍ က်ေနာ္ေလးစား ဆေတာ္ၾကီးမ်ားအေၾကာင္းကုိ ကုိယ္လက္လွမ္းမွီရာ စာအုပ္ေတြထဲကမွ ျပန္ရုိက္ျပီး ေဝမွ်လုိက္ပါတယ္။

 

အာဒိစၥဝံသ၊ရွင္ (ျမန္မာ ၁၂၄၄-၁၃၁၃)

       

႐ွင္အာဒီစၥမေပၚေပါက္မီဗုဒၶသာသနာႏွစ္ေပါင္း ၂၅၀၀ အတြင္း သာသနာ အက်ဳိး၊ ေလာကအက်ဳိးကုိ သယ္ပုိး ေဆာင္ရြက္သြားေသာပုဂၢိဳလ္ႀကီးတုိ႕ကား

(၁)ပုဂံေခတ္ သဒၵနီတိက်မ္းျပဳ ရွင္အဂၢဝံသ၊

(၂)ပင္းယေခတ္ အဘိဓာန္ ဋီကာက်မ္းျပဳ စတုရဂၤဗလအမတ္ၾကီး၊

(၃)ကုန္းေဘာင္ေခတ္ က်မ္းမ်ားစြာကုိ ျပဳသည့္ျပင္ ေလာကီေလာကုတၱရာတုိ႔၌ မတတ္မသိ မရွိေလာက္ေအာင္ကၽြမ္းက်င္လိမ္မာသျဖင့္ (မ-ကာရေလာပ) မ-တလုံးေက် အမည္ရေသာ ေတာင္တြင္း သာသနာပုိင္ ဆရာေတာ္ခင္ၾကီးေဖ်ာ္၊

(၄)ယင္းေခတ္ ေနတၱိမဟာဋီကာသစ္ႏွင့္ သုတ္သီလကၡန္ ဋီကာသစ္တုိ႕ကုိျပဳသည့္ အျပင္ သကၠတက်မ္းမ်ားစြာကုိျမန္မာျပန္ဆုိခဲ့ေသာ ေမာင္းေထာင္ သာသနာပုိင္ ဆရာေတာ္၊

(၅)ယင္းေခတ္ ပါဠိဘာသာ ျမန္မာဘာသာက်မ္းမ်ားစြာကုိ ျပဳခဲ့သျဖင့္ (ဗုဓ္အစ- ဗုဓ္အလယ္-ဗုဓ္အဆုံး)ဟုတသာသနာလုံး ျခီးက်ဴးျခင္းခံခဲ့ရေသာ ဆရာေတာ္ဦးဗုဓ္၊

(၆)အဂၤလိပ္ေခတ္ ဒီပနီက်မ္းမ်ားစြာကုိ ျပဳခဲ့ရာ ပရမတၱဒီပနီက်မ္းကုိ ျပဳရာ၌ ဋီကာေက်ာ္ဝယ္အခ်က္ေပါင္းမ်ားစြာကုိ ပယ္ထားသျဖင့္ “ဋီကာေက်ာ္ကုိ ပယ္ရာ သေလာ” ဟု တသာသနာလုံး တုန္လႈပ္ေခ်ာက္ခ်ားသြားေသာ လယ္တီဆရာေတာ္ဟု ၍ ပုဂၢဳိလ္ၾကီး ေျခာက္ဦးတုိ႕ ျဖစ္သည္။ ယင္ပုဂၢဳိလ္ၾကီးတုိ႕ကား ဗုဒၶသာသနာဝယ္ရခဲ ေပါက္ေပါက္ခဲ့သျဖင့္ သမုိင္းေမာ္ကြန္းဝင္တုိ႔ျဖစ္သည္။

ယင္းအဂၤလိပ္ေခတ္မွာပင္ ခုနွစ္ဦးေျမာက္ ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္လာေသာပုဂၢဳိလ္ၾကီးကား အာဒီစၥဝံသ ပင္ျဖစ္သည္။ ထုိရွင္အာဒီစၥဝံသည္ ေလာကီ ေလာကုတၱရာ အရာရာတုိ႕၌တိက်မွန္ကန္သည္ဟု ယူဆအပ္ေသာ ယူဆခ်က္ကုိ သူတပါးႏွစ္သက္သည္ျဖစ္ေစ မႏွစ္သက္သည္ျဖစ္ေစ ျပတ္ျပတ္သားသားျပဳလုပ္ရဲ၊ ေျပာဆုိရဲ၊ ေရသားရဲေသာ အစြမ္းသတၱိရွိသည္။ ပါဠိ၊ ျမန္မာ၊ ကဗ်ာအလကၤာမွစ၍ က်မ္းေပါင္းမ်ားစြာကုိျပဳရာတြင္“ဘိကၡဳနီသာသနာသာသနာေနာပေဒသက်မ္း”ကုိ ျပဳရာ၌ ပကာသနိယကံႏွင့္ အပၸသာဒပေဝဒနိယကံ အျပဳခံရသည္အထိတသာသနာလုံး တုန္လႈပ္ေခ်ာက္ခ်ားသြားေသာေၾကာင့္ အလြန္ထူးျခားေသာ သမုိင္းေမာ္ကြန္းဝင္ပုဂၢဳိလ္ၾကီးတပါးျဖစ္ေၾကာင္းထင္ရွားသည္။

ထုိရွင္အာဒီစၥဝံသ၏ အတၳဳပၸတၱိကား ဤသုိ႔တည္း။ရွင္အာဒီစၥဝံသ သည္ ရမည္းသင္းၿမိဳ႔ အေနာက္ေတာင္လက္ ခရီးေလးတုိင္ကြာ ရမည္းသင္းငါးျမဳိ႔အဝင္ ျမဳိႈလွျမိဳ႔ အေရွ႕ေတာင္လက္ ခရီးတတုိင္သာသာ ပင္းစုရြာတြင္ ၁၂၄၄ ခုွႏွစ္ နယုန္လျပည့္ေက်ာ္၁၁ရက္ တနဂၤေႏြေန႔ နံနက္ေနဝန္းေပၚအခ်ိန္တြင္ ဖြားျမင္သည္။ အဖ ဦးလာ၊ အမိ ေဒၚအုပ္၊ ဦးလာကားအင္း-အုိင္-လက္ဖြဲ႔-ခါးလွည့္- မႏၱန္ေမွာ္ပညာကုိ ကၽြမ္းက်င္ေသာ ဗိေႏၶာဆရာျဖစ္သည္။

ရွင္အာဒီစၥဝံသကား တဦးတည္းေသာ သားျဖစ္သည္။လူဝင္စားလည္းျဖစ္၏။ ဤဘဝမေရာက္မီဘဝက အမိ၏ ေမြးခ်င္းငါးေယာက္တြင္ အငယ္ဆုံးညီမျဖစ္ခဲ့ဘူး၏။ယင္းမိန္းမဘဝ မေရာက္မီဘဝကလည္း ေယာက်ာၤးျဖစ္ခဲ့ ဘူး၏ဟု ေရွးေရွးဘဝအျဖစ္ပ်က္ကုိ ေျပာဆုိနုိင္သည္။

ငါးနွစ္အရြယ္တြင္ ရြာဦးေက်ာင္း ဦးရီးေတာ္အရင္းရမည္းသင္းေရႊဂူ၊ ရန္ေအာင္၊ ေဇာင္ျခင္းေတာင္ သုံးဂုိဏ္းခ်ဳပ္ ဓမၼကထိက မဟာဝိဘဂၤဓရ ဘြဲ႕တံဆိပ္ေတာ္ရရွင္ဝိလာသထံ၌ သင္ပုန္းၾကီး၊ မဂၤလသုတ္၊ နမကၠရ၊ ေအာင္ျခင္းႏွစ္မ်ဳိး၊ ရတနာေရႊခ်ဳိင့္၊ပရိတ္ၾကီး၊ သဒၵါၾကီး၊ သၿဂိဳၤလ္ စေသာ အေျခခံက်မ္းစာတုိ႔ႏွင့္ ေဗဒင္ လက္ရုိးကုိ သင္ယူခဲ့သည္။

ဆဲ့ေျခာက္ႏွစ္ အရြယ္တြင္ ရွင္သာမေဏျပဳသည္။ဘြဲ႕အမည္ကား ရွင္အာဒီစၥဝံသတည္း။ သာမေဏျပဳျပီး မၾကာမီ သုံးဂုိဏ္ခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ၾကီး ပ်ံလြန္ေတာ္မႈသျဖင့္ပညာသင္ၾကားေရး ေႏွာင့္ေႏွးသြားသည္။

ဆဲ့ေျခာက္ႏွစ္အရြယ္တြင္ ရမည္းသင္းနယ္ေထာက္ၾကံ႕ျခင္းေက်ာင္းတြင္ ဂဏန္းသခ်ာၤသင္ယူသည္။

ထုိေနာက္ ေပ်ာ္ဘြယ္ျမဳိ႕ ေဝဇယန္ဆရာေတာ္ရွင္ဝိမလထံေရာက္၍ ယင္းဆရာေတာ္၏တူ ေလသာဆရာေတာ္ဝိလာသထံတြင္ ဋီကာေက်ာ္၊ ကခၤါ၊ ဝိနည္းငယ္ေလးေစာင္၊အဘိဓာန္တုိ႕ကုိ သင္ယူသည္။

၁၂၆၃ခုနွစ္ နတ္ေတာ္လဆန္း ၁၃ရက္ေန႔ နံနက္၉ နာရီအခ်ိန္တြင္ ေပ်ာ္ဘြယ္ၿမဳိ႕ အုိးကုန္းတုိက္ ခ႑သိမ္၌ ေဝဇယန္ဆရာေတာ္ကုိ ဥပဇၥ်ာယ္ျပဳ၍ကာရက သံဃာ ၅၀ ေက်ာ္ျခံရံလ်က္ ရဟန္းျဖစ္သည္။

ရဟန္း ႏွစ္ဝါတြင္ မႏၱေလးသုိ႔ေရာက္၍ဘုရားၾကီးတုိက္ တုိက္အုပ္ဆရာေတာ္၏ ေက်ာင္းသစ္ႀကီး၌ ေနသည္။ သုံးဝါတြင္ ဘုရားႀကီးတုိက္ၿမိဳ႕အုပ္ႀကီးေက်ာင္း ဂဏဝါစကရွင္ဝိသုဒၶထံ၌ သဒၵါ၊ ဆန္း၊ အလကၤာ၊ အဘိဓာန္၊ ကစၥာယနသာရ၊ေဘဒစိႏၱာ၊ ပုဒ္စစ္၊ အဘိဓမၼာညဝါ၊ ဝိနည္းငါးက်မ္း ပါဠိေတာ္တို႕ကုိသင္ယူခဲ့သည္။

ထုိေနာက္ စစ္ကုိင္းေတာင္ အရိယဝံသေခ်ာင္၌သုံးလေနျပီးလွ်င္၊ ပခုကၠဴမဟာဝိသုဘာရာမတိုက္သုိ႕ သြား၍ ပိဋိကတ္သင္နည္းကုိ စုံစမ္းရာ၊ေက်နပ္မႈမရွိသျဖင့္ ေညာင္တုန္းၿမိဳ႕ေရႊဟသၤာေတာရတုိက္သုိ႕သြားကာ ဋီကာေက်ာ္ေယာဇနာ က်မ္းျပဳဆရာေတာ္ေဝဒ၊ သကၠတ၊ ဂဏန၊ အဂၤလိပ္စေသာ ဘာသာသႏၱရေဆက ရွင္ဥာဏိႏၵာသဘထံ သင္ရုိးပိဋိကတ္အ႒ကတာအစုံႏွင့္ပဒရူပသိဒိၶ၊ ဋီကာေက်ာ္၊ သကၠတကဗ်ာ ကရုဏ္က်မ္းတုိ႔ကုိ သင္ယူခဲ့သည္။

ထုိစဥ္အခါ ရဟန္းငါးဝါတြင္ မူလရည္ရြယ္ခ်က္အတုိင္းပိဋိကတ္ တတ္ေျမာက္ျပီးျဖစ္၍ ဂဏဝါစက စာခ်ျပဳလုပ္လ်က္ ပါဒသိကၡာ နယူပေဒသက်မ္းကုိ ေရးသားခဲ့သည္။ထုိျပင္ ထိုစဥ္က ထုတ္ေဝေသာ ဟံသာဝတီသတင္းစာတြင္ ပညာဝန္ဦးဘုိးစဟူေသာ ကေလာင္အမည္ျဖင့္ပိဋိကတ္ဆုိင္ရာ ခက္ရာခက္ဆစ္ ေဆာင္းပါးတုိ႕ကုိ အျပိဳင္အဆုိင္ေရးသားခဲ့သည္။

ထိုေနာက္ ရွင္ဥာဏိႏၵာသဘႏွင့္ အတူ တြံ႕ေတးၿမိဳ႕ေက်ာင္းသစ္ေက်ာင္းရွင္နာဂထံ ေရာက္၍ စာေပ ပုိ႔ခ်လ်က္ တဝါေနကာ၊ ပါဠိဘာသာျဖင့္ ကစၥာယနသဂၤဟက်မ္းကုိ ေရးသားခဲ့သည္။

ထုိေနာက္ ေမာ္လၿမိဳင္ၿမိဳ႕ ရတနာဘုံပ်ံေက်ာင္းဆရာေတာ္ထံ တဝါ၊ ေတာ္ငူၿမဳိ႕ ပိဋိကတၱယာရာမ ေက်ာင္းဆရာေတာ္ထံ သုံးလေနထုိင္ခဲ့၍၊ မိခင္ႀကီးမက်န္းမာသျဖင့္ေနရပ္သုိ႕ျပန္ကာ ေပ်ာ္ဘြယ္ျမဳိ႕ ဥပဇၥ်ာယ္ဆရာေတာ္ ေက်ာင္းမွာပင္ ေနထိုင္လ်က္ ဝါကၽြတ္၍ရွစ္ဝါရတြင္ မိခင္ႀကီး ကြယ္လြန္ အနိစၥေရာက္သည္။

တဖန္ ပညာဗဟုသုတဆည္းပူးဆည္းပူးရန္ အရပ္ရပ္သုိ႔လွည့္လည္ရာ၊ ကသာနယ္ မန္လည္ၿမိဳ႕သုိ႕ေရာက္၍ မာန္လည္ဆရာေတာ္ႀကီးထံ တႏွစ္နီးပါး ဆည္းကပ္ေနထုိင္ခဲ့သည္။

ထုိ႕ေနာက္ မႏၱေလး မစုိးရိမ္တုိက္သုိ႔ေရာက္၍ ဆရာေတာ္ ရွင္ေသာမာသီရိ ထံတြင္ ကုိးဝါမွ ဆဲ့သုံးဝါအထိ ဂဏဝါစက စာခ်အျဖစ္ျဖင့္ေနစဥ္ ပါဠိဘာသာျဖင့္ ပဒသဂၤဟက်မ္းကုိ ေရးသားခဲ့သည္။

တဖန္ ေမာ္လၿမိဳင္ၿမိဳ႕သုိ႔ေရာက္ျပန္၍ၾကံခင္းေက်ာင္း၌ မဟာနာယကအျဖစ္ စာခ်၍ ေနစဥ္၊ မိလိႏၵပညွာနိႆယ ႏွင့္ ပဒသဂၤဟနိႆယတုိ႕ကုိေရးသားခဲ့သည္။ ထုိစဥ္အခါ ဆဲ့ေလးဝါတြင္ ဖခင္ႀကီး ကြယ္လြန္အနိစၥေရာက္သည္။

၁၂၇၆ ခုႏွစ္ ဝါဆုိဦးတြင္ ေနာက္ပါသံဃာ၅၀ ေက်ာ္ႏွင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သုိ႔ေရာက္၍ ပုဇြန္ေတာင္ ေတာင္လုံးျပန္ သုႆန္ေဟာင္း၌ “အရွင္အာဒီစၥဝံသေက်ာင္းတုိက္”အမည္ျဖင့္ စာသင္တုိက္ စတင္တည္ေထာင္ခဲ့သည္။

၁၂၈၀ ျပည္ႏွစ္ အစုိးရ ပဌမျပန္ စာေမးပြဲ၍ရွင္ေသ႒ိလပဌမေက်ာ္ေအာင္ခဲ့သည္။ ဆာဘုိးသာ စေသာ ဒါယကာတုိ႕ႏွင့္ သေဘာထားကြဲလြဲသျဖင့္ ေအာင္ပြဲမလုပ္ျဖစ္။ထုိအေၾကာင္းကုိ “ပဌမေက်ာ္အေရးေတာ္ပုံ” စာအုပ္ေရးသား၍ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့သည္။

၁၂၈၀ ျပည့္ႏွစ္ ရဟန္းဆဲ့ခုႏွစ္ဝါတြင္ဘာသႏၱရကုိ သင္ယူရန္ အႏိၵယ၊ သီဟုိဠ္၊ အဂၤလန္တုိ႔သုိ႔သြား၍၊ ကုိးႏွစ္ေက်ာ္ ဘာသႏၱရကုိ သင္ယူခဲ့သည္။ အဂၤလိပ္၊ ဟိႏီၵ၊ ဗဂၤါလီ၊ ဂုရုမုခီ၊ အူရဒူ၊ဂ်ပန္ဘာသာတုိ႔ကုိ တတ္ေျမာက္၍ ျပင္သစ္၊ကၠတလီစေသာ ႏုိင္ငံမ်ားသုိ႕ လွည့္လည္ၿပီးလ်င္ ၁၂၉၀ျပည္ႏွစ္ နယုန္လဆုတ္ ၇ ရက္ေန႔ ျမန္မာႏုိင္သုိ႔ ျပန္ေရာက္သည္။

ျပန္ေရာက္ေသာအခါအရွင္အာဒိစၥဝံသေက်ာင္းတုိက္တြင္ မူလရွိရင္းစာသင္တုိက္အျပင္ အစုိးရအေထာက္ပံ့ခံ အထက္တန္းေက်ာင္း၊အဂၤလိပ္စာ အလြတ္ပညာသင္ေက်ာင္းတုိ႔ကုိ တိုးခ်ဲ႕ဖြင့္လွစ္သည္။ ရဟန္းေတာ္တုိ႔ ဘာသာသႏၱရသင္ၾကားေရးကုိလည္းစတင္ေၾကြးေၾကာ္ခဲ့သည္။

၁၂၉၃ ခုနွစ္တြင္အေသာကမင္းတရားႀကီးေက်ာက္စာတို႕ကုိ ျမန္မာဘာသာျပန္ဆုိ၍ “ အေသာကေက်ာက္စာေတာ္က်မ္း” ကုိေရးသားခဲ့သည္။ယင္းက်မ္းကား ရန္ကုန္တကၠသုိလ္က ေဝလမင္းသား ဆုေတာ္ေငြတေထာင္ျဖင့္ ျခီးျမွင့့္ျခင္းကုိခံရေသာက်မ္းျဖစ္သည္။

ထုိေနာက္ ဘာသႏၱရသင္ၾကားေရးေၾကြးေၾကာ္သံလည္း ပုိမုိျပင္းထန္လာသည္။ ကန္႔ကြက္သူတုိ႕ ကလည္း အျပင္းအထန္ ကန္႔ကြက္လာၾကသည္။ထုိအခါ ရဟန္းေတာ္တုိ႔ ဘာသႏၱရသင္ၾကားသင့္ မသင္ၾကား သင့္ ျငင္းခုံေသာ ပဌမအႀကိမ္ဝိဝါဒဓိက႐ုဏ္းႀကီးျဖစ္ေပၚလာသည္။တသာသနာလုံး တုန္လႈပ္ေခ်ာက္ခ်ား၍ တကမာၻလုံး ေက်ာ္ၾကားသြားသည္။

ဘာသႏၱရမသင္ၾကားသင့္ေသာဖက္မွရန္ကုနၿမိဳ႕ဘုရာျဖဴဆရာေတာ္ ရွင္ရာဇိႏၵက “ ေလာကာယတာဒိ ဝိနိစၦယက်မ္း” ကုိေရးသား၍ ကန္႔ကြက္ခဲ့သည္။

သင္ၾကားသင့္ေသာဖက္မွရွင္အာဒိစၥဝံသက “ဘာသႏၱရလမ္းညႊန္က်မ္း”ကုိေရးသား၍ ေျဖရွင္းခဲ့သည္။

ထုိေနာက္ ရွင္အာဒိစၥဝံသသည္ပင္ ရဟန္းသံဃာခ်င္းခ်င္း ျဖစ္ေသာ မႈခင္းကိစၥတုိ႔ကုိ လူရုံးသုိ႔ေရာက္၍၊ လူဥပေဒျဖင့္မဆုံးျဖတ္ရန္ ဝိနယဓရဥပေဒကုိ ေရးသား၍ ေၾကြးေၾကာ္ျပန္သည္။ အစည္းေဝး ျပဳလုပ္ ဆုံးျဖတ္ၾကသည္။ကန္႔ကြက္သူတုိ႕လည္း အၾကီးအက်ယ္ ကန္႔ကြက္ၾကျပန္သည္။

ထုိအခါ ရဟန္းေတာ္တုိ႔အတြက္ ဥပေဒျပ႒ာန္းသင့္၊ မျပ႒ာန္းသင့္ ျငင္းခုံေသာ ဒုတိယအၾကိမ္ ဝိဝါဓိက႐ုဏ္းႀကီးျဖစ္လာျပန္သည္။တသာသနာလုံး တုန္လႈပ္ေခ်ာက္ခ်ား၍ တကမာၻလုံး ေက်ာ္ၾကားသြားျပန္သည္။

ဥပေဒျပ႒ာန္းသင့္ေသာဖက္မွ ရွင္အာဒိစၥဝံသက “ဓမၼဝိနယျပန္ထမ္း” ကုိ ေရးသား၍ ေျဖရွင္းခဲ့သည္။

ထုိေနာက္ ရွင္အာဒိစၥဝံသသည္ပင္ သာသနာႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀ ေက်ာ္ေလာက္က အဆက္ျပတ္လာ၍ ေပ်ာက္ဆုံးသြားေသာ ဘိကၡဳနီသာသနာကုိေဖာ္ထုတ္ရန္ “ဘိကၡဳနီသာသေနာ့ပေဒသက်မ္း” ကုိ ေရးသားျပန္သည္။ ေၾကးေၾကာ္သံလည္း ပုိမုိက်ယ္ေလာင္စြာေၾကြးေၾကာ္ျပန္သည္။ ကန္႔ကြက္သူတုိ႕လည္း အျပင္းထန္ဆုံး ကန္႔ကြက္လာၾကျပန္သည္။

ထုိအခါ ဘိကၡဳနီသာသနာေဖာ္ထုတ္သင့္ မေဖာ္ထုတ္သင့္ ျငင္းခုံေသာ တတိယအၾကိမ္ ဝိဝါဒါဓိက႐ုဏ္းၾကီး ေပၚလာျပန္သည္။ယခင္ အဓိက႐ုဏ္းၾကီး နွစ္ခုထက္ ႀကီးက်ယ္သျဖင့္ တျပည္လုံး တသာသနာလုံးတုန္လႈပ္ေခ်ာက္ခ်ားလ်က္တကမာၻလုံးေက်ာ္ၾကားသြားျပန္သည္။

ကန္႔ကြက္သူတို႕သည္ဘိကၡဳနီသာသနာ ေဖာ္ထုတ္သင့္ မေဖာ္ထုတ္သင့္ ဟူေသာ မူလျဖစ္ရင္း အဓိက႐ုဏ္းၾကီးကုိ အေရးမယူပဲ၊“ ဘိကၡဳနီသာသေနာပေဒသက်မ္း” နိဒါန္း စာမ်က္ႏွာ ၂၄ – ၂၆ တြင္ ပါရွိေသာ စကားတုိ႕ကုိအေရးယူကာရန္ကုန္ၿမဳိ႕ ၾကည္ျမင့္တုိင္ ဗားဂရာတုိက္ဆရာေတာ္ ရွင္ပဒုမ၊ သာဓုတုိက္ဆရာေတာ္ ရွင္ပညာသာမိစေသာ ဆရာေတာ္ ၂၄ ပါးနွင့္ ဆရာၾကီး သခင္ကုိယ္ေတာ္မႈိင္း၊ ဒီးဒုတ္ဦးဘခ်ဳိ၊ ဂဠဳန္ဦးေစာ၊ဆရာလင္း၊ ဆရာရိပ္စေသာ လူဒါယကာ ၂၃ဦးတုိ႕ ႀကီးမႈးလ်က္ပရိသတ္ ၅၀၀၀ ခန္႔ တက္ေရာက္၍ ၁၂၉၇ခုနွစ္ ေတာ္သလင္းလဆန္း ၁ရက္ တနဂၤေႏြေန႔တြင္ ဂ်ဳဗလီေဟာရုံၾကီး၌ ရွင္အာဒိစၥဝံသ အား ပကာသနိယကံနွင့္အပၸႆဒပေဝဒနိယကံ တုိ႕ကုိ ျပဳၾကသည္။

ပကာသနိယကံနွင့္ အပၸႆဒပေဝဒနိယကံျပဳေသာဖက္က စာမ်က္ႏွာ ၄၆ ရွိ စာအုပ္ငယ္ကုိေရးသား ေျဖရွင္းခဲ့သည္။

ရွင္အာဒိစၥဝံသက “ဘိကၡဳနီအေရးေတာ္ပုံ”စာအုပ္ၾကီးကုိ ေရးသား၍ ေျဖရွင္းခဲ့သည္။

ရွင္အာဒိစၥဝံသမွာပကာသနိယကံနွင့္ အပၸႆဒပေဝဒနိယကံ အျပဳခံရေသာ္လည္း ယခင္အတုိင္း စာခ်ျမဲခ်လ်က္ စာေရးျမဲေရးလ်က္ပင္ေနသည္။

၁၂၉၃ ခုနွစ္ နယုန္လအထိေရးသားျပီးစီးေသာက်မ္းေပါင္း ၆၀ ၏ အမည္စာရင္းကုိ အာေသာကေက်ာက္စာေတာ္က်မ္း အဆုံး ကုိယ္တုိင္ေရးသားေသာ  အတၳဳပၸတိၱ၌ ျပဆုိလ်က္ရွိသည္။

ဒုတိ္ယကမာၻစစ္ၾကီးျဖစ္လာေသာအခါ၌လည္းအရပ္တပါးတုိ႔ တိမ္းေရွာင္ျခင္းမရွိ၊ မိမိေက်ာင္းတုိက္၌ပင္ ေန၍ စာေပပုိ႔ခ်ျခင္း၊ က်မ္းစာေရးသားျခင္းတုိ႕ျဖင့္သာသနာ့ဝန္ကုိ ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရွိသည္။

၁၃၀၄ ခုနွစ္ ဝါဆုိလဆုတ္၁၄ ရက္ေန႔ အသက္ ၆၀ တြင္ ရဟန္းဇာတ္သိမ္း၍ လူအျဖစ္သုိ႕ေရာက္သည္။ အမည္ကား ဦးေအာင္ျမတ္ထြတ္ျဖစ္၏။ ထုိေနာက္ ေဒၚေငြတင့္နွင့္ အိမ္ေထာင္ျပဳကာ ေက်ာက္ေျမာင္းရပ္ကြက္ ဘယသုဒၶိလမ္းဇနီးေနအိမ္၌ေနသည္။ လူမႈကိစၥ စီးပြားေရးကုိ မေဆာင္ရြက္ပဲ ကြယ္ကြန္သည္တုိင္ေအာင္ စာေပပုိ႔ခ်ျခင္း၊က်မ္းစာေရးသားျခင္း အလုပ္တုိ႕ျဖင့္သာ အခ်ိန္ကုန္ခဲ့သည္။ ဆရာၾကီး၏ စားဝတ္ေနေရးအတြက္ဇနီးျဖစ္သူ ေဒၚေငြတင့္က အစစအရာရာတာဝန္ယူ၍ ျပဳစုလုပ္ေကၽြးသည္။

၁၃၁၃ ခုႏွစ္ ဝါေခါင္လဆုတ္၄ ရက္ေန႔ အသက္ ၇၀ တြင္ ကြယ္လြန္အနိစၥေရာက္သည္။ ရုပ္ကလာပ္ကုိ အရွင္ အာဒိစၥဝံသေက်ာင္းတုိက္သုိ႕ယူ၍ ငါးရက္ထားျပီး လွ်င္ သၿဂၤ ိုဟ္ၾကသည္။

`        အရွင္ အာဒိစၥဝံသကားဇြဲလုံ႔လအလြန္ေကာင္းသည္။ က်မ္းေပါင္းမ်ားစြာ ေရးသားခဲ့သည္။ အထူးအားျဖင့္ အၾကည့္အရႈအသင္ၾကားနည္းပါး၍ က်မ္းအိပ္ဟု သမုတ္ေသာ န္ိကာယ္ၾကီးငါးရပ္ကုိ တသက္ပတ္လုံး ကြယ္လြန္သည္အထိ အေခါက္ေပါင္းမ်ားစြာပုိ႔ခ်ခဲ့သည္။ တေခါက္လွ်င္ ေျခာက္လျဖင့္ အျပီးပုိ႔ခ်သည္။ ဦးၾကီးေဖ

 

အာဒိစၥဝံသ၊ရွင္ (ျမန္မာ ၁၂၄၄- ၁၃၁၃)

ျမန္မာ့စြယ္စုံက်မ္း၊အတြဲ ၁၄ (ဟုိက္- ဥ)

စာမ်က္ႏွာ၃၄၂ – ၃၄၅

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s