သာသနာ့ေရေသာက္ျမစ္ၾကီး အေရး အပိုင္း ၂

ဒီပုိင္းကေတာ့ ကုိ၀ိေျပာထားတဲ့ ဒုတိယျပႆနာျဖစ္ပါတယ္။

ဒုတိယျပႆနာက ပရိယတၱိ သာသနာ့၀န္ေဆာင္သံဃာေတာ္ေတြဟာ ေနစရာစားစရာေပးျပီး စာသင္စာခ်လုပ္ေနရေပမဲ့ လူေတြက ဒါကုိ လူေတြက ပရဟိတလုပ္တယ္လုိ႕ ဘာေၾကာင့္ မထင္ၾကတာလဲ မသတ္မွတ္ၾကတာလဲ။

ပရိယတၱိစာသင္စာခ်ကုိယ္ေတာ္ေတြ ကုိ  ပရဟိတလုပ္ငန္းေတြ လုပ္ေနတဲ့ သူေတြ လုိ႕ မထင္ဘူးလားဆုိျပီး ေမးရင္ လူတုိင္းက လုပ္ေနပါတယ္ ဒါလဲ ပရဟိတလုိ႕ ကုိ၀ိ ေဖဘုတ္က ကြန္မက္ေတြ ကုိ္ၾကည္ျပီး သိနုိင္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒါဟာ ေ၀ါဟာရ ျပႆနာမဟုတ္ပါ။ လူတုိင္းက ေမးရင္ ပရဟိတ ပါပဲလုိ ထင္ေပမဲ့ စိတ္ယဥ္ေက်းမႈ အရ လက္ေတြလူမူဘ၀အရ ပရဟိတ ကုိ ပရိယတၱိသာသနာ၀န္ေဆာင္ကုိယ္ေတာ္ေတြ လုပ္ေနပါတယ္လုိ႕မ်ထင္ၾကတာ အေသအခ်ာပါပဲ။

ပရိယတၱိလုပ္ငန္းေတြမွာ ပရဟိတ သေဘာပါ၀င္ျပီးသားပါ သံဃာေတာ္ေတြ ကုိရင္ေတြ ကုိ ေနစရာ ေနရာေပး စားစရာေပးေနတဲ့ ပရိပတၱိစာသင္တုိက္ေတြ ဟာ ပရဟိတ လုပ္ေနတဲ့ ေနရာ ဌာနေတြျဖစ္ျပီးသား။ သုိ႕ေသာ္ ပရဟိတ ေခတ္ထေနတဲ့ အခုလုိအခ်ိန္မွာ ပရဟိတ ကုိ က်န္းမားေရး ပညာေရး၊ လူမူေရးလုပ္ငန္းေတြပဲ ပရဟိတ ထင္ေနတာ အမွန္ပါ။ ေျပခ်င္တာက ပရိယတၱိလုပ္ငန္းေတြက ပရဟိတ ျဖစ္ျပီးသားဆုိေပမဲ့ လူေတြက ပရဟိတလုိ႕ မထင္ေနတာ ျပႆနာပါ။ ဘာေၾကာင့္မထင္လည္း ဆုိတာလည္း ေျပာစရာရွိပါတယ္။ ထုံစံအတုိင္း သမုိင္းေၾကာင္းျပန္လွန္ၾကတာေပါ့………………

ျမန္မာသမုိင္းတစ္ေလွ်ာက္လုံး ဘာသာေရး လူမူေရး နုိင္ငံေရးေတြ မွာ သံဃာေတာ္ေတြရဲ႕ အခန္းက႑ မေသးလွ။ နုိင္ငံေရးအရဆုိရင္ ပုဂံေခတ္ ဆပဒ မေထရ္ ကေနအခု ယေန႕ေခတ္ စက္တင္ဘာေရႊ၀ါေရာင္ ေတာ္လွန္ေရးအထိ အုပ္ခ်ဳပ္သူ မေကာင္းရင္ မေကာင္းသလုိ ျပည္သူဘက္က ရပ္တည္ျပီး အေရးဆုိခဲ့သူေတြပါ။ လူမႈေရးအရၾကည္႕ျပန္ရင္လည္း ပညာေရး က႑ ကုိ ဘုန္းေတာ္ၾကီးေတြ အထိရတာ၀န္ယူခဲ့သလုိ ဒုကၡတစ္ခုခုၾကဳံရင္လည္း ဘုန္းၾကီး ေက်ာင္း က နားခုိရာ (နာဂစ္မွာ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္း အေရးပါတာ သိမွာပါ)။ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းရွိရင္ အိပ္စရာ စားစရာမပူရဘူးဆုိတာေတာင္ရွိတယ္မဟုတ္လားဗ်ာ။ ေက်းလက္ေဒသေတြမွာ ဆုိလည္း ရြာတုိ္းတတ္ရာတုိးတတ္ေၾကာင္း ဘုန္းၾကီးေတြကပဲ အဓိကဦးေဆာင္ခဲ့တာ မလား။

သုိ႕ေသာ္ ဒီလုိလုပ္ေနတဲ့ သံဃာေတာ္ေတြ ကုိ ေမြးထုတ္ေပးေနတဲ့ ပရိယတၱိစာသင္တုိက္ ေတြ ကုိ ယေန႕ေခတ္လုိ ဟုိအဖြဲ႕ ဒီအဖြဲ႕ တဒီးဒီးေပၚေနတဲ့ အဖြဲ႕ေတြက ပရဟိတလုိ႕ ျမင္တာမ်ဳိး မရွိပါ။ ပရိယတၱိလုပ္ငနး္ေတြကုိ အုပ္စုဖြဲ႕ျပီး လွဴဒါန္းတဲ့ အဖြဲ႕ဆု္ိလုိ သိသေလာက္ စင္ကာပူကေန အစျပဳျပီး ျမန္မာျပည္မွာလုပ္ေနတဲ့ ၾကာအဖြဲ႕(ဗုဒၶ ဓမၼ သံဃာအသင္း)၊ ရန္ကုန္ျမဳိ႕လုံးဆုိင္ရာ ပရိယတၱိသာသနာနုဂဟဆန္လွဴအသင္း၊ မန္လြန္ဆန္လွဴအသင္း ေလာက္ ပဲ ရွိပါတယ္။ က်န္တဲ့ အဖြဲ႕ေတြက မိဘမဲ့ေက်ာင္း၊က်န္းမာေရး၊ ပညာေရး၊ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္အေရး ေတြ ပဲ လုပ္ေနတာကုိ ေတြနုိင္ပါတယ္။ အခ်ဳိ႕ ကလည္း ဒီေနရာေတြက ေထာက္ပံဖုိ႕ မလုိဘူး လုိ႕ ထင္ၾကသလုိ၊ အခ်ဳိ႕ ကလည္း လွဴရေကာင္းမွန္း ေမ့ေလ်ာ့ေနတာ လည္းရွိပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆုိရင္ ပရိဟတၱိသာသနာ ကုိ လူေတြထဲ မ၀င္ေရာက္နုိင္လုိ႕၊ ထင္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္မေရာက္တာလဲ ဆုိတာကုိ အပုိင္း(၁) မွာ ေျပာျပီး ပါျပီ။

ဒီေတာ့ ဒီျပႆနာကုိ အေျဖထုတ္တဲ့ အပုိင္းကုိ သြားရေအာင္……..

ျပႆနာမွာ ျမင္ရတဲ့ အပုိင္း ရွိသလုိ မျမင္ရတဲ့ အပုိင္းလဲ ရွိပါတယ္ ဒီအေၾကာင္းကုိ အေနာက္တုိင္း လူမူေဗဒပညာရွင္ေတြ ကေတာ့ ေရခဲတုံးပင္လယ္ထဲ ေမ်ာလာတာနဲ႕ခုိင္းနဴိင္းၾကပါတယ္။ ဥပမာ ေရေပၚက ျမင္ရတဲ့ ေရခဲတုံးက ေသးေသး ေလး ဆုိျပီး  ေရေအာက္ က ထုတည္ၾကီးတဲ့ ေရခဲတုံးကုိ မျမင္ပဲ သေဘာၤဆက္ေမာင္းရင္ သေဘာၤေမွာက္ နုိင္ပါတယ္( တုိက္တန္းနစ္ကုိရူ)

ဒီေတာ့ ျမင္ရတဲ့ အပုိင္း ျပႆနာကုိ ၾကည္ရင္ ပရိယတၱိလုပ္ငန္း ကုိ လူေတြ သိပ္မသိရဘူး လူမူဘ၀ ထဲ မေရာက္ဘူး ဆုိတာကုိ ေတြ႕ ရပါတယ္။ ဒါကျမင္သာတဲ့ အပုိင္းပါ။ ဒီျမင္သာတဲ့ အပုိင္း ကုိ ၾကည္ျပီး ပရိယတၱိသံဃာေတြ လည္းပရဟိတပဲ၊ ဒါ ဘုန္းကံနဲ႕ ဆုိင္တယ္။ လူေတြက နာမည္ ၾကီးတာပဲ ကုိးကြယ္ခ်င္ၾကတယ္ ဆုိျပီး ေျပာေနရင္ မျမင္ရတဲ့ အပုိင္းကုိမျမင္ပဲ မေျဖရွင္းပဲ ထားရင္ ျပႆနာက ေျဖလည္သြားမွာမဟုတ္ပါ။ ဒီေတာ့ က်ေနာ္တုိ႕ မျမင္ရတဲ့ အပုိင္းကုိ စဥ္းစား ၾကည့္ရေအာင္။

ဒီျပႆာနာျဖစ္ေအာင္မျမင္ရတဲံ႔ အပုိင္း ကုိ က်ေနာ္ နွစ္မ်ဳိးခြဲခ်င္ပါတယ္။ တစ္ခုက စနစ္ပုိင္း လူမူအေဆာက္အုံ ပုိင္းနဲ႕ တစ္ခုက ယဥ္ေက်းမူ အျပဳအမူပုိင္းပါ။

စနစ္(သုိ႕)လူမူအေဆာက္အုံပုိင္း

ဒီအပုိင္းဟာ အေတာ္ေျပာရခက္ပါတယ္။ ျပင္ရလည္းခက္တယ္ ျပင္ဖုိ႕လည္း မလြယ္ပါဘူး။

ပထမ စနစ္ အပုိင္း ကုိ ေျပာရရင္ ခ်က္ၾကီး ျဖစ္ေနတဲ့ အစုိးရပုိင္းကုိ ေျပာရပါတယ္။ အစုိးရက လူေတြ ကုိ ပရိယတၱိနဲ႕ ေ၀းေအာင္ တမင္ရည္ရြယ္သလား မရည္ရြယ္သလား မသိေပမဲ့ အစုိးရ ယႏၱရားေၾကာင့္ ဒီလုိျဖစ္ေနပါတယ္။

ေထရ၀ါဒနုိင္ငံ အစိုးရက ဗုဒၶဘာသာ၀င္အစုိးရ အျခား ဗုဒၶဘာသာ၀င္အစုိးရေတြ လုပ္ေနတာကုိ ၾကည္ရရင္ ထုိင္း သီရိလကာၤ နုိင္ငံမွာ ဗုဒၶဘာသာကုိ ေက်ာင္းမွာ သင္ရတဲ့ ဘာသာတစ္ခု လုိ႕ သတ္မွတ္ထားတယ္။ သီရိ္လကၤာက သိကၽြမ္းဖူးတဲ့ ဘုန္းေတာ္ၾကီးတစ္ပါးဆုိ ပညာေရး၀န္ၾကီး ဌာနေအာက္က ေက်ာင္းဆရာ လစာရတယ္။ ထုိင္းမွာလည္း ဒီလုိပဲ။ လူတုိင္းလူတုိင္း အျခားဘာသာ၀င္တုိင္း ဗုဒၶဘာသာ ကုိ အေျခခံအခ်က္ေလာက္ေတာ့သိတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာ ေတာ့ သက္သက္ ေႏြရာသီသင္တန္းေတြ လုပ္ရတယ္။ ဒါေတာင္ ျပီးရင္ေမ့ေကာ။ အခုေတာ့ သီရိလကၤာ အိႏိၵယက စာသင္လာတဲ့ ကိုယ္ေတာ္ေတြ Sunday Dhamma School ဆုိျပီး လုပ္ေနရတယ္။ ေကာင္းတယ္ဆုိေပမဲ့ ဒါက အစုိးရလုပ္ရမဲ့ အလုပ္ ဒီအလုပ္ကုိ အစုိးရမလုပ္ပဲ ျပည္သူေတြလုပ္ေနရတယ္ လုပ္ေနရတာ ေတာင္ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ မဟုတ္ဘူး။

ေနာက္တစ္ခုက R&D အပုိင္း သုေတသနနဲ႕ ဖြံျဖဳိးေရးပါ သာသနာေရး၀န္ၾကီး ဌာနၾကီး ရွိျပီး ဘြဲ႕တံဆိပ္ကပ္ရ၊ စာေမးပြဲစစ္ရ၊ ပတ္စပုိ႕ ေထာက္ခံစာေရးရ စာအုပ္ထုတ္ရ တုိင္တာ ေတာတာ ေျဖရွင္းရဆုိတဲ့တယ္ ဆုိတဲ့ ၾကီးမားေလးလံလွတဲ့ တာ၀န္ေတြ ထမ္းေဆာင္ေနရလုိ႕ လားေတာ့ မသိ။ ပရိယတၱိ စာသင္နည္းေတြ ကုိ ပုိတုိးတတ္ေအာင္ သုေတသနမလုပ္နုိင္ လုပ္ေနတဲ့ သူေတြ ကုိလည္း ခ်ီးျမင့္ေထာက္ပံရမွန္းမသိ။ ဘြဲ႕တံဆိပ္ဟာလည္း စားေပါက္တစ္ခုျဖစ္ေနေတာ့ ဒီတုိင္းေလး မိွန္းေနတာ ပုိေကာင္းတယ္လုိ႕ မွတ္ျပီး အလုပ္ရူပ္ခံျပီး ဘာမွမလုပ္။ ေနာက္ စာသင္တုိက္ စာရင္းေတြ သံဃာအင္းအားေတြကုိ စာရင္းေကာက္ထားတာ ရွိေပမဲ့ e government ၾကီးက ကေတာ့ ဆုိဒ္ေတြေပၚတင္တာ မေတြရပါဘူး။ သူတုိ႕မလုပ္ရင္ လုပ္မယ္သူကုိ လည္း ဒီစာရင္းမေပးပါဘူး။ ဒါမ်ဳိးေတြကုိ ေျဖရွင္းဖုိ႕ အခုလုိ နဲနဲလြတ္လပ္လာတဲ့ အေျခအေနမွာ လြတ္ေတာ္ထဲ ဥပေဒျပဌာန္းထားမ်ဳိးအထိေထာင္းဆုိသင့္ပါတယ္။(ဘယ္အမတ္မွ စိတ္မ၀င္စားပါ)

ေနာက္တစ္ခု Network အပုိင္းပါ နုိင္ငံေတာ္သံဃာ ၀န္ေဆာင္၊တုိင္း နွင့္ျပည္နယ္ သံဃာ၀န္ေဆာင္၊ ျမဳိနယ္သံဃာ ၀န္ေဆာင္ဆုိျပီး ဖြဲ႕စည္းထားေပမဲ့ တစ္ေက်ာင္းနဲ႕ တစ္ေက်ာင္း တစ္ခုနဲ႕ တစ္ခု အျပန္အလွန္ ဆက္သြယ္တာ ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္တာ အေတာ္နည္းပါတယ္။ လာဒ္လာဘ မ်ားတဲံေက်ာင္း က နည္းတဲ့ ေက်ာင္းကုိ ေ၀မွ်တာမ်ဳိး စာသင္စာခ် ပုဂၢိဳလ္ ဖလွယ္တာ မ်ဳိး အေတာ္ေလးကုိ နည္းပါတယ္။ သိသေလာက္ မဟာစည္ မုိးကုတ္ မဟာဂႏၶာရုံ သံဃာအဖြဲ႕ေတြ ကေတာ့ ကြန္ရက္သေဘာလုပ္ေနတာကုိ ေတြ႕ရေပမဲ့ စာသင္တုိက္ေတြကေတာ့ ဒီသေဘာလုပ္တာ အေတာ္ရွားတယ္လုိ႕ ေျပာလုိ႕ ရတယ္။ ဒီကြန္ရက္သေဘာမွာေတာ့ ခရစ္ယာန္ ေတြ လုပ္တာ အေတာ္ေလးေကာင္းပါတယ္။ resource sharing လုပ္ပုံလုပ္နည္းကုိ အတုယူ သင့္ပါတယ္။ ဘယ္ေနရာလုိေနလဲ ဘယ္ေနရာပုိေနလဲ ဘယ္လုိမွ်ေ၀ လုပ္မလဲ ဆုိတာ ကုိ စဥ္းစားသင့္ပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခု က အတတ္ပညာပုိင္းပုိင္း ၂၁ ရာစု နည္းပညာထြန္းကာလာတာနဲ႕ အမွ် နည္းပညာ ေတြက ထြန္းကားလာပါတယ္ ဒီနည္းပညာကုိ ပရိယတၱိပုိင္းမွာ အသုံးခ်ဖုိ႕ လုိပါတယ္။ နုိင္ငံျခားေရာက္ ဘုန္းေတာ္ၾကီးေတြ အေတာ္အမ်ားနဲ႕ ျပည္တြင္းဘုန္းေတာ္ၾကီးေတြ အေတာ္အမ်ား ကုိယ္ပုိင္ ဘေလာ့စာမ်က္နွာေတြ ရွိလာတာေၾကာင့္ လူအေတာ္အမ်ား ဘေလာ့ စာမ်က္နွာက တစ္ဆင့္ သံဃာေတြ အေၾကာင္းနီးနီးကပ္ကပ္သိလာပါတယ္။ ဒီထက္သိလာေအာင္ ေနာက္ လူေတြ အသုံးခ်လုိ႕ ရတဲ့ ဓမၼသေဘာတရားေတြပါေရးလာပါတယ္။ ဒီထက္ က်ယ္က်ယ္ ျပန္ျပန္ သိဖုိ႕ လုိပါတယ္။ေနာက္ ဒီစာမ်က္နွာေတြမွာ ဒီဘေလာ့ဂါ ဘုန္းေတာ္ၾကီးေတြ ရဲ႕ က်မ္းျပဳ စာတမ္းေတြ ကုိယ္လက္လွမ္းမွီသေလာက္ ပရိယတၱိစာသင္ေက်ာင္း စာရင္းေတြ လုိအပ္ေနတာေတြ ကုိ ေရးသားေဖာ္ျပ နုိင္ရင္ ေလ့လာသူအမ်ားစုအတြက္ အက်ဳိး ျဖစ္ထြန္း မွာပါ ေနာက္ ဦးရဲျမတ္သူ ဦးေဇာ္ရဲ တုိ႕ လုပ္ေနတဲ့ အယ္ဖာကြန္ျပဴတာ(မႏၱေလး)က အက်ဳိးအျမတ္ သိပ္မရွိတဲ့ ပရိယတၱိသာသနာျပဳလုပ္ငန္းေတြကုိ ေခတ္နည္းပညာနဲ႕ ေပါင္းစပ္ ေဖာ္ေဆာင္ ေနတာ လဲ သာဓုေခၚစရာ။

ေနာက္ နုိင္ငံျခား ကိစၥပါ။ ျပည္တြင္းေန သံဃာေတာ္ေတြ က ျပည္တြင္းမွာပဲ ေနေနရျပီး ျပည္ပ ထြက္ ဖုိ႕ အတြက္ အခက္အခဲ အေတာ္မ်ားပါတယ္။ ပတ္စပုိ႕လုပ္ရင္ ထုိင္းဆုိ ခ်င္းမုိင္ သင္တန္းမတက္ ရဘူး ဘာမလုပ္ရဘူး ညာမလုပ္ရဘူး ဆုိျပီး ခံ၀န္ထုိးရပါတယ္။ ျပည္ပ ထြက္ဖုိ႕ ခက္ ျပည္ပ ေရာက္ဖုိ႕ စိတ္မ၀င္ စားတာေတြေၾကာင့္ ျပည္ပ က ဗုဒၶဘာသာေတြ ဘာလုပ္ေနလဲ ဘာျဖစ္ေနလဲ ဘယ္လုိ လုပ္ေနလဲ ဆုိတာကုိ မသိၾကေတာ့ ကိုယ္နည္းကိုယ္ဟန္နဲ႕ ပဲ ခရီးဆက္ေနရပါတယ္။ ျပည္ပက ျပန္လာတဲ့ ဆရာေတာ္ေတြက လည္း ျပည္ပမွာ ဘာေတြ ေတြခဲ့တယ္ ဘယ္လုိေတြ လုပ္ေနတယ္ ဆုိတာ ကုိ  ေ၀မ်ွပြဲေလးေတြ လုပ္တာ မ်ဳိးေလးေတြ ရွိသင့္ပါတယ္။ေနာက္ နုိင္ငံတကာ ဗုဒၶဘာသာ အဖြဲ႕အစည္းေတြ နဲ႔ ပုိမုိ ခ်ိတ္ဆက္ျပီး လုပ္ေဆာင္သင့္ပါတယ္။ ဒီလုိခ်ိတ္ဆက္လုပ္တာက ဟုိအရင္က အေတာ္မ်ားေပမဲ့ စစ္အစုိးရ တက္လာျပီး ေနာက္ပုိင္း အေတာ္ေလးနည္းသြားပါတယ္။ မဆလေခတ္ တံခါးပိတ္လုိက္တာ ေၾကာင့္လည္း ပါတယ္။

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s