ကသာအင္းေတာ္ဒိုင္ယာရီ (22-23/05/2013)

 

နံနက္ခင္း ေက်ာင္းထုိင္ဆရာေတာ္က သင္တန္းသားေတြကုိ ၾသဝါဒေပးၿပီး က်ေနာ္ ေဆြးေႏြးရမဲ့ အလွည့္ ေရာက္လာတယ္။ လူေတြက ညတုန္းက မိတ္ဆက္ထားတဲ့ သူေတြေကာ ေနာက္မွေရာက္လာတဲ့ သူေတြေကာ။ သင္တန္း ထုံးစံတုိင္း မိတ္ဆက္၊ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြ ရည္မွန္းခ်က္ေတြေျပာ ေနာက္ အသင္းအဖြဲ႕တည္ေတာင္တာတုိ႕ ယုံၾကည္မႈ တည္ေဆာက္တာတုိ႕ လုပ္ေပါ့။ လုပ္ရင္း လုပ္ရင္ သင္တန္းသား ေတြကုိ ပံ့ပုိးကူညီမႈ (Facilitation) အေၾကာင္းေလးေတြျပန္စဥ္းစားျဖစ္တယ္။ အရင္က Facilitation ကုိ သိပ္ နားလည္လွတာ မဟုတ္ အခုလည္း သိပ္မသိဘူး ေရးေတးေတးနားလည္ရုံသာ ရွိတာ။ ဒါကလည္း ဆရာသမား ေတြ ျဖစ္တဲ့ ဆရာသက္နုိင္၊ ဆရာဘုိ၊ ဆရာမမိေငြေလး၊ အဂ်န္ပရာခ်ာ၊ ကုိသုေမာင္၊ ကုိေက်ာ္စုိး၊ ပပတုိ႕ က အေကာင္လုိက္ခ်ျပမွ က်ေနာ္ ေမာင္ဥဂၢါ က အရိပ္ေလာက္သိေသးတာ။ က်ေနာ္က တဆင့္ ျပန္ျပီး ပံ့ပုိးကူညီ ေဆြးေႏြး Facilitate လုပ္ခံရေတာ့ က်ေနာ္ အသုံးမက်ေတာ့ သူတုိ႕ နားမလည္ၾက။ Facilitate လုပ္တာ အလြယ္လြယ္ထင္ရေပမဲ့ သူက က်ေနာ္အတြက္ စာသင္ရတာထက္ ပုိခက္လွတယ္။ ဒါေပမယ္ က်ေနာ္တုိ႔ လက္စြဲစကားအတုိင္း လုပ္ရင္းသင္ သင္ရင္းလုပ္နဲ႕ အစဥ္ေျပပါတယ္။

သင္တန္းမွာ အခ်ိန္ဇယား ၊ စည္းကမ္း၊ တာဝန္ခြဲေဝမႈေတြကုိ သင္တန္းသားေတြ ကုိယ္တုိင္ ဆုံးျဖတ္ ကုိယ္တုိင္ တုိင္ပင္ ကုိယ္တုိင္ေရးဆြဲေစတယ္။ သင္တန္းသားေတြ ကုိယ္တုိင္ အခ်ိန္ဇယားကုိ ညိွၾကတယ္ နႈိင္းၾကတယ္ အဆင္ေျပေအာင္လုပ္ၾကတယ္။ က်ေနာ္တုိ႕ လုပ္တဲ့သင္တန္းတုိင္မွာလည္း ဒီလုိပါပဲ။ ဒီလိုလုပ္ရတာ ပုိအခ်ိန္ၾကာတယ္ ညိွရနႈိင္းရနဲ႕ အလုပ္အေတာ္ရႈပ္တယ္။ သင္တန္းတုိင္း မွာ လုပ္တဲ့ အခ်ိန္ ဇယားနဲ႔ စည္းကမ္းခ်က္ေတြက သင္တန္းတစ္ခု နဲ႕တစ္ခု သိပ္မကြာ။ ဒီသင္တန္းေတြမွာ ဒါေတြကုိ က်ေနာ္တုိ႕ က ဒါ အခ်ိန္ဇယား ဒါ စည္းကမ္းေဟ့ လုိ္႕ ေျပာလုိက္ရင္ ရေပမဲ့ အျမဲ သင္တန္းသားေတြ ကုိယ္တုိင္ပါဝင္ျပီး စည္းကမ္းခ်က္ေတြ ထုတ္ အခ်ိန္ဇယားေတြ ဆြဲခုိင္းတာ ဒီမုိကေရစီအမႈ အက်င့္ေလးေတြ ကုိ စျပီး ေလ့က်င္ တဲ့ သေဘာပါပဲ။ က်ေနာ္တုိ႔ ဘဝတစ္ေလွ်ာက္လုံး က်ေနာ္တုိ႕ မထုတ္တဲ့ က်ေနာ္တုိ႕ မသိတဲ့ လူၾကီးသူမဆုိတဲ့ လူေတြ မိဘ ဆရာဆုိတဲ့ လူေတြ ထုတ္တဲ့ စည္းကမ္းေတြ အမိန္႔ေတြကုိ ဘဝတစ္ေလွ်ာက္လုံး နာခံခဲ့ၾကတယ္။ အခုေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ လုိက္နာရမွာက က်ေနာ္တုိ႕ ကုိယ္တုိင္ ထုတ္တဲ့ စည္းကမ္း က်ေနာ္တို႕ ကုိယ္တုိင္ ေရးဆြဲတဲ့ အခ်ိန္ဇယား ေလ။ ေနာက္ပုိင္း ဒီလုိကေန ေက်းရြာမွာ ရြာသူရြာသားေတြ ကုိယ္တုိင္ ကုိယ္အတြက္ အဆင္ေျပမဲ့ စည္းကမ္းေတြ စည္းမ်ဥ္းေတြ ဥပေဒေတြ မထုတ္လာနုိင္ဘူးလုိ႕ ဘယ္သူေျပာနုိင္သလဲ။ ႏုိင္ငံနဲ႔ ခ်ီ လြတ္ေတာ္နဲ႕ ခ်ီ ျပီး ဥပေဒေတြ မဆြဲနုိင္ေပမဲ့ ကုိယ္ရပ္ရြာ ကုိယ္အဖြဲ႕စည္း အတြက္ ဆြဲနုိင္ရင္ နည္းတာမွတ္လုိ႕။

ေနာက္ပုိင္း ၁၂ နာရီ ထမင္းစားနားၿပီး နက္နက္ရိႈင္းရႈိင္း အနားယူ(Deep Relaxation)  ၾကတယ္။ ဒီေန႕ က သင္တန္းသားေတြ အတြက္ ပထမဆုံးေန႔ ျဖစ္ေတာ့ Deep Relaxation လုပ္ရတာလည္း  သူတုိ႕အတြက္ အသစ္ဆန္းျဖစ္ေနတယ္။ ဥၤီးေနွာက္အလုပ္ အားၾကီးလုပ္ထားျပီး ေကာင္းေကာင္း အနားမယူရင္ မေကာင္း တေန႔ကုိ ၁၅ မိနစ္  မိနစ္၂၀ ေလာက္ ေကာင္းေကာင္းနဲ႕ နက္နက္နဲနဲ အနားယူဖုိ႕ ေတာ့ လုိကုိ လုိပါတယ္။

Deep Relaxation ကုိ မိနစ္ ၃၀ ေလာက္ လုပ္ျပီး က်ေနာ္ေဆြးေႏြးခ်ိန္ ျပန္ေရာက္လာပါျပီ။ က်ေနာ္ေဆြးေႏြးရမဲ့ အေၾကာင္းက ဗုဒၶဘာသာေကာင္းတစ္ေယာက္ နဲ႔ လူမႈ အက်ဳိးျပဳ ဗုဒၶဘာသာ …….. က်ေနာ္ စေဆြးေႏြးမဲ့ အခ်ိန္မွာပဲ မုိးက သဲၾကီးမဲၾကီး ရြာခ်တယ္။ လူ အေယာက္ ၂၀၀ ေလာက္ကုိ မုိက္ခရုိဖုန္းမပါပဲ ေျပာနုိင္ေလာက္ေအာင္ အာျပဲတဲ့က်ေနာ္ ဓမၼာရုံက သြပ္နဲ႔ မိုးစက္ ရုိက္ခက္သံကုိ က်ေနာ္ ေက်ာ္ေအာင္ မေအာ္နုိင္ခဲ့ပါ။

ဗုဒၶဘာသာအေၾကာင္းေျပာေတာ့ လူအေတာ္အမ်ားက ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ အေျခခံအခ်က္ေလာက္ကုိပဲ  သိတာလုိလုိ မသိတာလုိလုိေတြ အေတာ္မ်ားတယ္။ သိလားဆုိေတာ့လည္း မသိ၊ မသိဘူးလားဆုိေတာ့ လည္း သိတယ္။ ဒါေေတြ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္လဲ စဥ္းစားစရာ က်ေနာ္တုိ႕ ကုိ ဘာသာေရးဆုိင္ရ အသိေတြ သိေအာင္ လုပ္ေပးတဲ့ သံဃာေတာ္ေတြ မိဘ ဆရာေတြက ကေလးေတြကုိ ေဆြးေႏြးတဲ့ နွစ္ေၾကာင္းသြား (Dialogue) ပုံစံမ်ဳိး မဟုတ္ခဲ့ပဲ တစ္ေၾကာင္းသြား (Monologue) ေတြ သိပ္သိပ္မ်ားခဲ့တယ္။ အယုတ္ရြဆုံး မသိရင္ မရွင္းရင္ နားမလည္ရင္ ေမးတယ္ဆုိတဲ့ ေမးခြန္းေမးတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈဆုိတာ အေတာ္ကုိရွားပါတယ္။ တရားပြဲေတြ မွာ လည္း Monologue သီလေပးလည္း Monologue အဘိဓမၼာသင္လည္း two Monologue  ယဥ္ေက်းမႈသင္တန္းမွာလည္း Monologue ဒါေၾကာင့္ က်ေနာ္တုိ႕ ဗုဒၶဘာသာလူငယ္ေမာင္မယ္ေတြမွာ မွန္ပါ့ဘုရား တင့္ပါဘုရား ဟုတ္ကဲ့ပါခင္ဗ်ာ ဟုတ္ကဲ့ပါရွင္ ဆုိတဲ့ ဘာမွန္းညာမွန္းမသိပဲ ေခါင္းညိတ္ခဲ့ရျပီး စိတ္ထဲ ဘဝင္မက်ရင္ သိပ္မရွင္းရင္ နားမလည္ရင္ အတြန္႕တက္တာမ်ဳိး အျခားတစ္ဘက္က ျပန္ဆင္ျခင္တာ မ်ဳိး ေမးခြန္းေတြေမး ျပန္ျပီးျငင္းခ်က္ထုတ္တဲ့ ယဥ္ေက်းမႈမ်ဳိးကုိ အခုမွ စလုပ္ရ ေတာ့ အေတာ္ကုိ အေတာ္ကုိ က်ေနာ္အတြက္ ခက္ခဲပါတယ္။

ဒီလုိျဖစ္တာ ဗုဒၶဘုရားရွင္ လက္ထက္ေတာ္တုန္းက ဒီလုိ လက္ညိဳးေထာင္ေခါင္ညိတ္ ပုံစံေတာ့ မဟုတ္ ေလာက္ ဘုရားရွင္ေဟာတဲ့ သုတၱန္ေတြမွာ အျပန္အလွန္ေမးခြန္းေမးတာေတြ ျငင္းခ်က္ထုတ္တာေတြ အေတာ္ကုိပါခဲ့တာပဲ။ ေနာက္ဆုံး ဘုရားရွင္လြန္ျပီးေနာက္ပုိင္းမွ ေပၚတဲ့ မိလိႏၷပဥာ ဆုိ အေမးအျမန္း အေတာ္ထူတဲ့ ဘုရင္နဲ႕ တကယ္တတ္သိနားလည္တဲ့ ရဟန္းေတာ္ နာဂသိန္တုိ႕ရဲ႕ Dialogue ၾကီးမွလား ။ ဒီလုိ က်မ္းစာထဲမွာ သမုိင္းေၾကာင္းမွာ Dialogue ယဥ္ေက်းမႈ အုံနဲ႕က်င္းနဲ႕ ရွိျပီးသာကုိး အခုေခတ္ေရာက္မွ က်ေနာ္တုိ႕ လူငယ္ေတြ ေမးခြန္းမေမးရဲ မေဆြးေႏြးရဲေတြ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္တာလည္း ေနာက္ဆုံး သူမ်ား လက္ညိဳးထုိး ခလုတ္ခဏခဏတုိက္ခံရတဲ့ စစ္အစုိးရေၾကာင့္လုိ႕ပဲေျပာရမလား၊ စာမဖတ္လုိ႔ လုိပဲေျပာရမလား ဘာေျပာရမွန္းကုိမသိ။ ဟုိ ဗုဒၶဘာသာေကာင္းစားေရးအတြက္ လုပ္ေနပါတယ္ဆုိတဲ့ ၉၆၉ လုိ အဖြဲ႔မ်ဳိးေတြက ဗုဒၶဘာသာလူငယ္ေတြ ေတြးတတ္ေခၚတတ္ စဥ္းစားတတ္ ေဆြးေႏြးတတ္ေအာင္ ဦၤးေဆာင္ျပီး ေဆာင္ရြက္ ၾကရင္ေကာင္းေလရဲ႕။  သူတုိ႕က ကုလား မေကာင္းေၾကာင္းေျပာရုံေလာက္ တတ္တာဆုိေတာ့လည္း သိပ္မစြံ။        သူတုိ႕ကုိ အမွန္းတရားေတြ လုိက္စုိက္ပ်ဳိးေနတယ္လုိ႕ပဲထင္မိတယ္။ ပ်ားရည္ဟာ ဘယ္အပင္မွာစြဲစြဲ ခ်ဳိတယ္ ကုသုိလ္ဟာလည္း ဘယ္ဘာသာ ဘယ္လူမ်ဳိးပဲ လုပ္လုပ္ ဘယ္သူပဲလုပ္လုပ္ ေကာင္းမြန္တဲ့ သေဘာရွိစျမဲပါ။ က်ေနာ္ သင္တန္းသားေတြ အမုန္းတရားအေျချပဳတဲ့ သာသနာ(အဆုံးမ)ျပန္႕ပြားတာထက္ ေမတၱာတရား ကရုဏာတရား လက္ကုိင္ထားျပီး ဥာဏ္ပညာနဲ႕ ေလာကကုိ ျမင္ျပီး ၃ ေလာကအက်ဳိး ေဆာင္ရြက္နုိင္ရင္ပဲ လူမႈအက်ဳိးျပဳဗုဒၶဘာသာဝင္ေကာင္း ျဖစ္နုူိင္ေလရဲ႕။ အင္းေတာ္ၿမိဳ႕နယ္ ေအာင္းကုန္းရြာက သင္တန္းသား သင္တန္းသူ ဗုဒၶဘာလူငယ္ေမာင္မယ္ေတြ တကယ္ၾကီး လြတ္ေျမာက္ၾကပါေစ။

သင္တန္းေဆြးေႏြးခ်ိန္ျပီးေတာ့  ည ၈ နာရီ ၉ နာရီေလာက္ရွိျပီ နံနက္ ၉ နာရီေလာက္ ကထဲက သင္တန္းစတာ အခုမွ တစ္ေန႔တာျပီးတယ္။ ေနာက္ ကုိေက်ာ္စုိးနဲ႕ နီလာေအးတုိ႕ဆီက ခရီးစရိတ္ေတာင္းျပီး မနက္ျဖန္ဆုိ က်ေနာ္ ၁ နွစ္ၾကာေနခဲ့တဲ့ ကသာျမဳိ႕ကုိ ေျခဦးလွည့္ရအုန္းမယ္။

မနက္ခင္းေရာက္ေတာ့ ၆ နာရီ တရားထုိင္ခ်ိန္မွာ တစ္ခ်က္ေလာက္ဝင္ေပးရေသးတယ္။ အဲဒီေန႔က ကဆုန္လျပည့္ေန႕ ဗုဒၶေန႕ဆုိေတာ့ ပုံမွန္ထုိင္ေနက် ၁၅ မိနစ္ေလာက္ မဟုတ္ပဲ နဲနဲၾကာၾကာ ထုိင္ခုိင္းလုိက္တယ္။ တရားလည္း ျဖဳတ္ေကာ သင္တန္းသားမဟုတ္တဲ့ ဖူးပြင့္တုိ႕က ေညာင္းလုိ႔ဆုိျပီး က်ေနာ္ ဆဲၾကေလတယ္။

မနက္ ၈ နာရီေလာက္မွာ က်ေနာ္ ကသာကုိ သြားဖုိ႕ သင္တန္းသားေတြကုိ နႈတ္ဆက္ျပီး ေအာင္းကုန္းေက်းရြာကေန ထြက္ခဲ့တယ္။ ကသာကုိ တကူးတကသြားရတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္က ကုိယ္ေနခဲ့တဲ့ ေနရာအရပ္ေဒသမုိ႕ အသိေဟာင္းအကၽြမ္းေဟာင္း မိတ္ေဟာင္းေဆြေဟာင္းေတြကုိ ေတြခ်င္လုိ႕၊ ေနာက္တစ္ခု ကေတာ့ မုံရြာက က်ေနာ္အခ်စ္ဆုံးသူငယ္ခ်င္းၾကီး မိပုိင္(ေမသက္ပုိင္စုိး) ကသာၿမိဳ႕မွာတာဝန္က်ေနလုိ႕ သူေတြခ်င္တာလည္း ပါတယ္။ ဒီလုိနဲ႕ ေအာင္းကုန္းရြာက ဆုိင္ကယ္စီးျပီး က်ေနာ္ ကသာၿမဳိ႕ ကုိေရာက္ခဲ့ျပန္တယ္။

ဆက္ရန္က်န္ေသးသည္…………………………….

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s